Soepele voeten en hoe yoga en wandelen je daarbij kunnen helpen

geplaatst in: blogbericht | 0

In mijn vorige blog #aardiginbeweging schreef ik onder meer over energie; zichtbare en onzichtbare energie. Binnen de yoga streven we ernaar dat de energie goed doorstroomt. Dit begint bij de voeten. Echter, soms stroomt de energie niet optimaal.

Al eerder schreef ik dat, knellende schoenen en te weinig beweging sterk van invloed zijn op je voeten. Maar ook hormonen kunnen een rol spelen. Meer bewegen helpt de bloedcirculatie op gang te brengen.
Veel mensen krijgen dikke voeten en enkels in de zomer. Je lichaam kan de warmte dan niet goed kwijt en houdt vocht vast. Lang wandelen of veel zitten kunnen ervoor zorgen, dat je voeten opzwellen. Overgewicht vergroot het risico op dikke voeten. Daarnaast hebben sommige vrouwen er last van door de pil en vlak voor de menstruatie. Ook kunnen medicijnen als bijwerking opgezette voeten en enkels hebben. Als de bloedvaten in je benen het bloed niet goed afvoeren richting je hart, krijg je oedeem, ook wel vochtophoping of waterzucht genoemd. Door de zwaartekracht van de aarde, zakt het vocht naar beneden en krijg je opgezwollen voeten, enkels en soms ook benen. 

Tips bij warm weer. Wat helpt er tegen dikke enkels en voeten? Voldoende water drinken. Beweging zorgt voor een goede doorbloeding en stimuleert de spieren in je benen, waardoor het vocht kan afnemen. Sta regelmatig even op als je achter je computer zit en maak een wandelingetje.  Zout eten zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt, probeer dan minder zout binnen te krijgen. Ook je voeten hoger leggen kan helpen. 

Ook helpt een voetmassage of voetenbadje. Een voetmassage kun je op ieder moment zelf doen, als ontspanning met een heerlijke voetcrème, maar ook voorafgaand aan een activiteit zoals een wandeling of een yogales. Dan begin je de voeten te masseren met een tennisbal of noppenbal om ze te activeren en de doorbloeding op gang te brengen. Je kunt dit staand doen en de bal onder je voeten rollen, eerst zachtjes en daarna krachtiger. Of zittend, je buigt dan je been, zodat je de voetzool met cirkelende bewegingen kunt masseren.

Oefeningen voor de voeten: Pianospelen met de tenen, zet je voeten op de grond en voel eerst bewust de aarde onder je voeten. Daarna druk je de kleine tenen op de grond, druk dan de tenen daarnaast op de grond en houd vast. Daarna volgen de andere tenen. Doe dit ongeveer 10 x. Dan begin je bij je grote tenen en doe je hetzelfde, maar dan andersom.

Tijdens mijn lessen sluit ik vaak af met een “happy baby” houding. Deze houding geeft je een ontspannen gevoel en je verbind je handen en je voeten met elkaar, waardoor de energiedoorstroming wordt gestimuleerd. Je ligt hierbij op je rug met je voetzolen naar het plafond gericht. De knieën laat je richting je borst en zijkant van je ribben zakken, zodat je met je handen via de binnenkant je voetzolen kunt vastpakken, of je enkels als je nog niet bij de voeten kunt komen.

Verder zijn alle oefeningen goed waarbij je de bloedcirculatie in de aderen laat stromen.

Geniet deze zomer ook eens van een heerlijke boswandeling!!

Met een zomerse groet, 

Linda
www.aardiginbeweging.nl