Nordic Walking houdt je fit

Genieten van de natuur en lekker wandelen met een groep mensen. Het oogt alsof Nordic Walking niet uitput. Ook de beoefenaars zelf ervaren de wandeltechniek niet als zwaar.
Effectiever dan gewoon wandelen.
Toch is deze vorm van lichaamsbeweging een stuk effectiever dan gewoon wandelen. Met Nordic Walking richt je je op vetverbranding en verbrand je zo’n 400 kilocalorieën per uur; met sportief wandelen zijn dat er veel minder (280 kilocalorieën).

Ook train je tijdens Nordic Walking behalve je benen vooral de arm- en rugspieren. Het energieverbruik ligt 20 procent hoger en de belasting van het hart- en longsysteem neemt toe. Ook is de polsslag tijdens het trainen 10 procent sneller, zodat er sprake is van echte inspanning.

Jong of oud, dat maakt voor Nordic Walking niet uit. Iedereen kan deze sport beoefenen.
De stokken, ook wel ‘poles’ genoemd, zorgen ervoor dat je je knieën veel minder belast dan bijvoorbeeld bij hardlopen. Spieren in de benen, arm en rug worden getraind zonder dat de belasting op gewrichten van rug en benen toeneemt. Dit maakt de sport zo geliefd onder ex-hardlopers, die vanwege blessures niet meer kunnen rennen. Als je probleemgebied bij de wervelkolom of bij de gewrichten van heup, knie of enkels ligt, zijn er dus zeker mogelijkheden om de nodige beweging te krijgen.

Nordic Walking helpt ook bij het in conditie blijven en bij het tegengaan of verminderen van chronische aandoeningen (bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, artrose, osteoporose). Zelfs voor mensen met gezondheidsklachten als RSI kan deze outdoor sport uitkomst bieden.

Drie technieken
Ook al is deze wandelsport geschikt voor iedereen, je kunt wel kiezen uit de techniek die bij je past. Voor de sportievelingen is er de hardlooptechniek. Voor mensen die hun conditie willen opvijzelen is er de fitnesstechniek. Als je lichamelijk beperkt bent, kun je de basistechniek gebruiken.

Deze technieken leer ik je tijdens een training of cursus.

De natuur in
Bij Nordic Walking staan natuurbeleving, recreatie en ontspanning centraal. Je wandelt door bijzondere natuurgebieden en op onverharde paden. Wees niet bang dat al die wandelaars met puntige stokken de natuur aantasten, Staatsbosbeheer en Vereniging Natuurmonumenten werken mee aan het maken van de routes.

 

 

Les Nordic Walking op maat.
in de omgeving Nijmegen, Malden, Heumen, Cuijk ?

 

Heb je interesse in een techniektraining Nordic Walking? Deze maak ik voor jou op maat. In overleg beslissen we samen waar we gaan wandelen.

In de omgeving van Nijmegen, Malden, Heumen en Cuijk zijn prachtige wandelroutes.

 

Een les Nordic Walking kan ook heel goed een onderdeel zijn van uw vitaliteitsprogramma binnen uw onderneming.

Ja, daar wil ik meer van weten