Yin yoga is een rustige en meditatieve vorm van yoga.
Het tegenovergestelde van de vele actieve vormen van yoga die veel aangeboden worden, zoals bijvoorbeeld hatha yoga, Ashtanga yoga en Vinyasa yoga (poweryoga). Deze yoga stijlen zijn gericht op het versterken van spieren en kracht.

Ontspanning

Bij yin yoga richt je je aandacht op de ontspanning van je spieren en het dieper gelegen bindweefsel. In de houdingen laten we de spieren zoveel mogelijk los zodat we bij het bindweefsel komen. Bindweefsel is het weefsel dat al onze spieren, botten, organen, bloedvaten en zenuwen bij elkaar houdt. Bindweefsel heeft een steunende en verzorgende functie en beschermt onze organen. We moeten dus goed voor ons bindweefsel zorgen en yin yoga helpt je hierbij.

Bindweefsel wordt stugger wanneer we ouder worden en meer lichamelijke klachten hebben. Ook door uitdroging wordt het bindweefsel minder soepel en flexibel. Bij yin yoga blijf je gemiddeld 3-5 minuten in een houding zitten of liggen, waardoor je je bindweefsel langzaam oprekt. De houdingen worden zoveel mogelijk passief en zonder krachtsinspanning gedaan, zodat het bindweefsel beter gehydrateerd wordt.

Chi = levensenergie

Een bijkomend voordeel van yin yoga is dat de meridianen gestimuleerd worden. Meridianen zijn energiebanen in je lichaam waar de Chi (levensenergie) door heen gaat. Door je bindweefsel op een zachte manier te rekken kan de energie beter door je lichaam stromen. Dit heeft een positief effect op je totale welzijn. Hierdoor voel je je lichamelijk fitter en emotioneel stabieler.

De houdingen van yin yoga zijn vrijwel allemaal zittend of liggend. Door langer in de houding te blijven krijg je ook meer ruimte om je eigen lichaam, gevoelens en gedachten te observeren, zodat je kunt gaan voelen wat er in je lichaam gebeurt. Je kunt onderzoeken waar je grenzen liggen en deze proberen te verleggen. Met andere worden: yin yoga is meditatie in beweging.

Voordelen Yin yoga

Yin yoga heeft een verkwikkende werking op je lichaam;
Door de diepe ontspanning geef je je lichaam de mogelijkheid om spanningen en emoties los te laten;
Doordat je in deze houdingen beter leert ademen krijgen de organen een natuurlijke massage en kunnen afvalstoffen worden afgevoerd;
Door het openen of het opheffen van blokkades in de meridianen merk je dat de doorbloeding in het lichaam beter verloopt. De Chi (levensenergie) stroomt vrijer door je lichaam en je ervaart dat je energieker bent;
Na een yin les voelt het als het ontwaken uit een diepe slaap; je bent wakker, alert en klaar om de yang wereld weer aan te kunnen.

Voor wie is yin yoga?

Yin yoga is een rustige vorm van yoga en daarom geschikt voor iedereen. Yin yoga is uitermate geschikt om in deze snelle en haastige wereld tot je zelf en in balans te komen. Ook mensen met een zittend beroep kunnen veel baat bij yin yoga hebben. Niet alleen op het fysieke vlak is yin yoga een weldaad voor je lichaam; ook op emotioneel vlak kun je baat hebben bij yin yoga. Je leert op een prettige en ontspannen manier je gedachten en gevoelens te observeren en ook deze op een rustige manier in balans te brengen.

Uiteraard adviseer ik je om eerst je specialist of huisarts te raadplegen als je onder behandeling bent of bepaalde klachten hebt. Maar voor de meeste mensen kan yin yoga juist verlichting brengen en een bijzonder positieve uitwerking hebben!

Naast de dynamische hatha yoga, breng ik regelmatig yin yoga houdingen in mijn lessen, waardoor je de rust zult ervaren en de ruimte doordat we langer in de houding blijven.

Mocht je graag een keer een individuele les willen, omdat er bijvoorbeeld specifieke klachten zijn en of je wilt dieper in de ontspanning, dan is dat ook mogelijk. Neem daarvoor even contact met mij op.