Fitte voeten voor een standvastig lichaam

geplaatst in: blogbericht | 0

In mijn vorige blog over soepele voeten, schreef ik al hoe belangrijk de band tussen de aarde en onze voeten is. We kennen allemaal wel de uitdrukking met beide benen stevig op de grond staan. Als je stevig geaard bent, voel je je ook krachtig.

De tenen weerspiegelen het hoofd met alle zintuigen en de onderkant van de tenen de toestand van de schoudergordel. Als de tenen door vervorming van de voet zijn opgetrokken, zijn ook de schouderspieren gespannen en het hoofd heeft de neiging naar achteren te buigen. Hoge en smalle schoenen hebben via die reflectie een negatief effect op de nek. In schoenen met hoge hielen heeft het voetchakra in het midden van de voetzool te weinig contact met de aarde. Te weinig verbondenheid met de aarde kan nek- of hoofdpijn veroorzaken.

De binnenkant van de voet toont de toestand van de wervelkolom.

De vorm van de binnenkant van de voet geeft de vorm van de wervelkolom weer. Een zeer hoge wreef bijvoorbeeld wijst op een holle rug bij de lendenwervels. Bij een holle rug, die wordt veroorzaakte door verkeerde houding bij het lopen, staan, zitten of ook door het dragen van hoge hakken, wordt de onderrug vervormt in de richting van de buikholte en het bekken wordt naar voren gekanteld. Ook in dit geval heeft de voet te weinig contact met de aarde.

De verbinding tussen de voeten en de wervelkolom is een centraal onderdeel in het beoefenen van hatha yoga. Daarom vormt voetgymnastiek een belangrijke eerste fase van een yogales. Of je nu beginner of ervaren yoga beoefenaar bent, het is altijd aan te raden te beginnen om de voeten fit te maken, want deze zijn de basis van je lichaam.

Linda@Aardiginbeweging

Yoga en wandeltrainer